Thursday 15 March 2012

Sayang Tak Dengan Duit RM300?

Sekarang waktu terdesak, kewangan tak berapa kukuh. sepatutnya kena berjimaat-cermat. Hari tu ada plan nak pindah rumah, sebab rumah yang diduduki sekarang ni akan habis kontrak dalam masa setahun lagi. Jadi terburu-burulah cari iklan rumah untuk sewa bilik saja.

Merata-rata tempat cari, di setiawangsa, wangsa maju, keramat, gombak, dan semuanya tak puas hati. takut juga nak tinggal dengan orang yang kita tak kenal, lebih-lebih lagi, penghuni rumah tu sendiri ada yang merokok. Harga sewa sebuah bilik tu, ada yang RM200, ada RM250, dan ada juga yang RM300. RM500 pun ada. Kalau kat kelantan tu, dah boleh sewa sebuah rumah double-storey atleast, dengan harga macam tu.



Dah naik pening kepala, dan decided nak tinggal kat shah alam juga. Luckily, jumpa sebuah rumah flat yang sgt murah, RM450, n rumah tu dah ada dua orang yang stay kat situ, cuma nak cari sorang saja lagi. Terus buat appointment, dan pegi tengok. Memang rumah sekarang jauh lebih selesalah, tapi seselesa mana pun, ini tetap bukan rumah sendiri, dan lambat laun kena keluar jugak. So, terus bayar deposit on the spot, termasuk sewa bulan tiga. RM300. Agak terburu-buru juga rasanya.

Sebab lepas dah bayar tu, housemate rumah yang lama ni nak keluar. Kalau ramai yang keluar, terbebanlah orang2 yang tinggal ni nak bayar. Plus, rasa sayang nak berpisah dengan housemates lama, so after fikir sekali lagi tak jadi nak keluar. Tapi deposit dah bayar kat rumah sana. Jumlah yang agak banyak juga tu dalam waktu yang kena berjimat cermat macam ni.

So sekarang, tengah berusaha mencari ganti rumah kat sana, kalau dapat separuh pun dah syukur.

P/S : RM300 tu rasa sangat besar, padahal kalau kita belanjakan untuk diri kita sendiri, akan habis juga. Kalau niat sedekah, itulah harta kita yang sebenarnya. Hmm..

No comments:

Post a Comment